Intensivläsning i helklass
Projektet Intensivläsning i helklass med Sara Bruun riktar sig till elever i årskurs 4–9 och kan även användas på gymnasienivå beroende på elevernas läsförmåga. Flera skolor i Eskilstuna har redan testat materialet med framgångsrika resultat och därför tipsar vi om det här. Materialet köps in av den enskilda skolan och är nedladdningsbart.
.webp)
Projektet "Intensivläsning i helklass" med Sara Bruun vänder sig till elever i årskurs 4–9 och kan även användas på gymnasienivå beroende på elevernas läsförmåga. Flera skolor i Eskilstuna har framgångsrikt använt materialet, vilket gör det till ett värdefullt tips. Materialet köps in av den enskilda skolan och finns tillgängligt för nedladdning.
Fokus ligger på att stärka elevernas avkodningsförmåga genom daglig intensivläsning i helklass under en period på fem veckor.
Det unika med materialet är att det riktar sig till hela klassen och genomförs av mentorn eller klassläraren, inte speciallärare. Projektet bygger på beprövad erfarenhet och kombinerar lärarhandledning, utbildningsfilmer och specifika läslistor som tränar elevernas läshastighet och avkodning.
Så fungerar det
Projektet genomförs under fem veckor med 10 minuters intensivläsning varje dag, kompletterat med arbete med skönlitterära och ämnesspecifika texter. Minuttest genomförs för att följa elevernas framsteg och resultatet används för att anpassa undervisningen. Lästräningen med läslistor utvecklar elevernas avkodningsförmåga, medan arbetet med skönlitteratur och andra texter stärker deras läsförståelse.
Viktigt att tänka på
Läslistorna är en viktig del, men projektet betonar vikten av att kombinera denna avkodningsträning med skönlitterär läsning i svenskämnena och engelska och samtidigt arbete med text i alla ämnen.